3.9.2015

MIKÄ JÄRJESTELMÄKAMERA?


Olen jo pitkään haaveillut uudesta järjestelmäkamerasta. Vanha on jo vanha ja siinä ei ole ollenkaan kittiputkea, joten kaikki kuvat tulee zoomattuna 70mm eteenpäin. Olen kyllästynyt käyttämään tuota zoomi- putkea, koska sillä on todella haastava ottaa kuvia esimerkiksi sisätiloissa ja lähietäisyydeltä. Runkokin alkaa olemaan jo niin vanhus, että se ei pysy kuvauksen perässä. Kennon megapikselit on vähäiset verrattuna uudempiin järjestelmäkameroihin.

Olen saanut huomautuksia siitä, että voisin ottaa parempilaatuisia kuvia tänne blogiin. Olen itse ihan täysin samaa mieltä! Valitettavasti tämä ei onnistu ennen kuin saan sen uuden kameran. Melkein kaikki kuvat mitä tänne blogiin olen viimeisen vuoden aika syöttänyt, on otettu tuolla minun kännykkäkameralla (Sony Xperia Z3). Nyt kun en ole ollut koko kesänä töissä, niin ei sitä nuin vain osteta uutta kameraa. Mielellään sen kävisin hakemassa liikkeestä vaikka heti.




Kuvakollaasit tein PicMonkeylla (http://www.picmonkey.com/)


Minä olen jotenkin merkkiuskoinen ja uskon, että Canon nyt vain tuottaa niitä parhaita järjestelmäkameroita. Nikonia en siis ole missään välissä katsellut. Minulle riittäisi ihan hyvin tällainen halvempikin malli esimerkiksi Canon 1200D. Sillä olisi hyvä aloitella taas valokuvausta ja onhan minulla se Tamronin hyvä zoomi-putki jo valmiina.

Tuollainen valmis vertailutaulukko löytyi täältä. Siinä on siis vertailussa Canonin mallit: 1100D, 1200D ja 100D. Tämä vertailutaulukko oli ihan loistava. Sen ansiosta rupesin pohtimaan ihan tosissaan, että kumpi on kannattavampi hankkia: 1200D vai 100D? 100D:ssä on parempi ISO herkkyys ja lisäksi se on 1200D:tä kevyempi ja pienempi. Ero näkyy tietysti heti hinnassa. Eli 100D on vähän kalliimpi. Canon 100 D on muuten sama kamera kuin 700D, mutta se on paljon pienempi. Erään valokuvaajan blogista luin, että tuo 100-sarjalainen olisi parempi valinta kuin 1000-sarjalainen. Mahtaakohan asia olla nuin?


 



Kumpi näistä 1200D vai 100D? 
Vai pitäisikö valita jokin ihan toinen malli tai merkki?

4 kommenttia:

  1. järkkäristä haaveilen minäkin :D 2.lla tytöllä on canonin järkkäri,malleja en vaan nyt muista...kovasti ovat tykänneet :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se kunnon järkkäri aina pokkarin voittaa. Tosin jos käyttää pelkästään automaattisäätöjä, niin järkkäriä kannattavempi on ostaa pokkari joissakin tapauksissa. Itse haluan kehittyä kuvaamisessa koko ajan, joten ostin 100-sarjalaisen mikä sopii kehittyneemmällekin.

      Poista
  2. Mulla on se Canonin Eos400D ja en yhtään tiedä sanoa mikä sitä vastais. Se on ihan hyvä, kun osais käyttää. Oon kadottanu käyttöohjekirjasenkin... Liikkeessäkin ne osaa varmasti hyvin neuvoa. Ja oishan se kiva varmasti kuulla kokemuksia muilta, jospa jollakin olis ko kamera käytössä niin tietäis kertoa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä se eka järkkäri on jo aataminaikunen eli 350D. Tosin jotkut ammattikuvaajat on kehunu juuri tätä runkoa ammattilaisellekin sopivaksi. Mene ja tiedä. Halusin kuitenkin ihan uuden!! Sellasta ku ei oo koskaan ollu. Järkkäreissä objektiivilla on kuitenki isompi merkitys ku rungolla. Mikä objektiivi sulla on muuten käytössä?

      Poista

Jokainen viesti ilahduttaa minua, joten kiitos kun kommentoit! <3